Hogyan kezeld az elvárásokat új vezetőként?
Miután vezetői pozícióba léptél, valószínűleg lesz olyan pillanat, amikor megkérdőjelezel mindent és elmotyogsz magadban egy kérdést…”most akkor mit is kell csinálnom?”. Ennek a haladó fokozata majd később az lesz, hogy „de ha megfelelek ennek az elvárásnak, akkor az ellentmond a másik elvárásnak”. De addigra már ezt is fogod tudni kezelni.
Szóval igen, mint az első randikon, új vezetőként is figyelsz, keresed a sorok között a rád vonatkozó információkat és elvárásokat, de azok nem mindig egyértelműek. Így ebben a szerepben az egyik fontos feladatod az, hogy beazonosítsd és kezeld azokat az elvárásokat, amelyek feléd irányulnak.
Ezek több forrásból érkezhetnek: a feletteseidtől, a csapatodtól, a kollégáktól, sőt, ha te is a maximalisták táborát erősíted, akkor leginkább saját magadtól. Érdemes figyelni ezekre az elvárásokra és próbálni egyensúlyban tartani őket, különben túlságosan elhatalmasodhat ez a nyomás és akár meg is béníthat a cselekvésben.
Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy miként célszerű közelíteni az elvárásokhoz és hogyan tudod egyensúlyban tartani őket.
Az elvárások forrásai
A feletteseid elvárásai
Az első és legfontosabb elvárások a feletteseidtől érkeznek. Ők határozzák meg a stratégiai célokat, amelyeket a pozíciódban el kell érned. Ha ezekre nem figyelsz, mindegy mennyire szeretnek majd a beosztottjaid, elég hamar csomagolhatsz a vezetői pozíciódból.
A felettesek elvárásaival nincs probléma, hiszen azért dolgozol egy szervezetben vezetőként, hogy hozzájárulj a csapatoddal a stratégiai célok elérésért, amit a vezetődön keresztül csatornázol be. Ami viszont problémássá teheti ezeket az elvárásokat, az a tisztázatlan vagy nem egyértelmű kommunikáció. Ő gondol valamire, te úgy érzed, hogy érted. Majd 3 hónap múlva derül ki, hogy lehet talán mégsem volt egyértelmű. Szinte biztos lehetsz benne, hogy te értetted félre és nem ő mondta rosszul.
- Kérdezd meg a feletteseidet, hogy pontosan mit várnak el tőled az első 3-6 hónapban.
- Használj SMART-célokat: győződj meg arról, hogy az elvárások konkrétak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időhöz kötöttek. Ha ez nehezen áll össze, akkor mentő kérdésként magaddal viheted: miből fogja észrevenni azt, hogy teljesült a cél? Pl. ha azt szeretné, hogy javuljon az együttműködés egy társszervezettel. Ha nem mész utána, hogy neki mit jelent ez a célkitűzés, akkor a szubjektív értelmezés számos izgalmas csodájával találkozhatsz a teljesítményértékelő beszélgetésed során.
A csapatod elvárásai
A csapat elvárásait nagyobb homály fogja borítani, mint a vezetődét. Elképzelhető, hogy rádöntik az összes sérelmüket és problémájukat az előző vezető kapcsán, a helyzet kapcsán, a cég kapcsán. De ettől még nem biztos, hogy ha ezek megváltoznának, motiváltak lennének. Az is előfordulhat, hogy nem mondanak semmit. Ennek lehet az az oka, hogy minden fantasztikus és maximális bizalmat szavaztak neked és alig várják a közös munkát, de a tapasztalatom alapján inkább az a helyzet, hogy nem bíznak még benned és nem merik/akarják elmondani az elvárásaikat sem.
Bárhogy is alakul, fontos megtudnod, hogy mik az ő elvárásaik.
Hogyan kezeld?
Hallgasd meg a csapatot: tarts egyéni beszélgetéseket, ahol megkérdezed, mit várnak el tőled vezetőként, van-e amiben már most tudod őket segíteni.
- Légy következetes: a csapatodnak szüksége van arra, hogy megbízhasson benned, és tudja, mire számíthat. Amit megígérsz, azt tarsd is be.
- Információk kezelése: az íratlan szabályok egyike, de kritikus, hogy figyelj rá. Amit az egyik beosztottad elmond neked, azt nem a csapatnak mondja, nem a többi kollégának, hanem neked. Kezeld szenzitíven ezeket az információkat még akkor is, ha bagatellnek tűnnek. Nem tudhatod, hogy milyen kárt okozol vele, így inkább légy óvatos főként a kezdeti időszakban és kérj rá hozzájárulást. („Köszönöm, hogy ezt megosztottad velem, szerintem nagyon hasznos lenne, ha a többiek is hallhatnák. Hozzájárulsz, hogy megosszam velük a következő megbeszélésünkön?”)
Saját elvárásaid
Gyakran a legnagyobb nyomást saját magadtól érzed. Az új vezetők gyakran irreális elvárásokat támasztanak magukkal szemben, például, hogy azonnal eredményeket kell produkálniuk vagy minden problémát nekik kell megoldani még azt is, amit már két éve nem sikerült senkinek. Sőt, főként azokat!
Hogyan kezeld?
- Törekedj arra, hogy reális célt tűzz ki magad elé: ismerd fel, hogy nem kell mindent azonnal megoldanod. Inkább kezdj bele kevesebb problémába, de azokból oldj meg minél többet.
- Fókuszálj azokra a területekre, ahol gyorsan látható eredményeket tudsz elérni, így egyszerre bizonyítasz magadnak, a vezetődnek és a csapatodnak is.
- Amennyiben kialakult a feletteseddel egy jó munkakapcsolat, vele is beszélhetsz arról, hogy úgy érzed ez és ez az elvárás feléd, meg az is és amaz is. (Most jön a lényeg!) Kérdezd meg, hogy jól érzed? Ezek az elvárások helytállók? Ha egy jó vezetővel hozott össze a szerencse, akkor segíteni fog téged abban, hogy tisztázzátok mik a prioritások és megnyugtat azokban a dolgokban, amiket már most jól csinálsz.

Kereszttűzben az elvárások
Oké, végig néztük, hogy honnan erednek az elvárások. És ha belegondoltál az utolsó vezetős példába, akkor már benned is megfogalmazódott a kérdés…mi van akkor, ha ő lesöpri az asztalról azokat az elvárásokat, amiket a csapat fogalmazott meg feléd vagy tegyük fel saját indíttatásból és értékrendből ragaszkodnál hozzájuk.
Valóban kihívást jelent az elvárások egyensúlyban tartása. Például hogyan kezeled, ha a feletteseid több eredményt akarnak, a csapatod viszont több támogatást igényel? Íme néhány tipp:
Prioritások meghatározása
- Azonosítsd, mely elvárások teljesítése a legkritikusabb az adott időszakban.
- Kommunikáld nyíltan, hogy mik a jelenlegi prioritások, és miért. Ez esetben ne nyissatok új témát, ne kezdjetek bele új projektbe, mert a prioritástól veszi el az erőforrást.
Eszkalálj, ha szükséges
- Előfordulhat olyan helyzet, hogy irreális elvárásokkal szembesülsz. Gondold át, hogy a meglévő erőforrások mellett mi lehetséges, és javasolj alternatívákat. (Külsős erőforrás bevonása, szervezet közötti erőforrás átmozgatás, határidő módosítás, projekt scope csökkentés, költségkeret növelés, átpriorizálása a párhuzamos projekteknek és erőforrások egységesítése, stb.
Használj időkereteket
- Amikor több irányból érkeznek elvárások, határozz meg időkereteket. Például: „Ezt a problémát megoldjuk a következő két hétben, utána pedig arra a projektre fókuszálunk.”
Hogyan kommunikálj az elvárásokról?
- Tedd az elvárásokat átláthatóvá
Az egyik legjobb módja az elvárások kezelésének, ha mindenkivel világosan kommunikálod azokat. Írd le a célokat, és oszd meg a csapattal.
- Adj rendszeres visszajelzést
A csapat részére történő folyamatos visszajelzés segít abban, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hol tartanak a dolgok. Használj rövid heti vagy kétheti megbeszéléseket erre. A felettesed felé pedig rendszeresen státuszold az előrehaladást vagy az esetleges nehézségeket. Vezetőként nem elég jól dolgoznod, meg is kell tudnod ezt mutatni.
- Ismerd el az eredményeket
Amikor teljesítesz egy fontos elvárást, ne felejtsd el kommunikálni az eredményt. Ez nemcsak a csapatod, hanem a feletteseid bizalmát is erősíti.
Nehézséget okoz számodra az elvárásoknak való megfelelés?
Írd le, milyen elvárásokat érzel magad felé a munkád során.
- Készíts egy táblázatot az elvárásokról:
- Oszlopok: Forrás (felettes, csapat, saját), Elvárás, Prioritás szintje (magas, közepes, alacsony).
- Nézd át, hol vannak átfedések, és hogyan rangsorolhatod a teendőidet.
- Tarts egy beszélgetést a feletteseddel arról, hogy mely célok a legfontosabbak, és kérj tőle visszajelzést az eddigi munkádra.
Ajánlott irodalom
- Michael Watkins: The First 90 Days (kiemelten foglalkozik az elvárások kezelésével).
- Stephen R. Covey: The 7 Habits of Highly Effective People (különösen a prioritások kezeléséről szóló részek).
- Szűcs László: Vezetői kommunikáció és érzelmi intelligencia (gyakorlati példák és hazai kontextus).
Záró gondolat
Az elvárások kezelése nemcsak a vezetői siker egyik kulcsa, hanem a mentális egészséged fenntartásában is fontos szerepet játszik. Ha megtanulod kiegyensúlyozni a rád nehezedő nyomást, magabiztosabbá és hatékonyabbá válhatsz.
Ne feledd, hogy az átláthatóság és a kommunikáció mindig a legjobb eszközeid lesznek!