Az első 90 nap – útmutató új vezetőknek
Az első 90 nap egy új vezető életében kritikus időszak. Ebben az időszakban sok minden eldől, a felettesed szemében bizonyíthatsz, a csapatod pedig vagy beáll mögéd, vagy ellened fordul. Ahogyan Michael Watkins is hangsúlyozza könyvében, The First 90 Days („Az első 90 nap”), ez az időszak döntő jelentőségű a hosszú távú siker szempontjából. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan hozhatod ki a legtöbbet az első három hónapból új vezetőként és mire érdemes mindenképp odafigyelned.
Miért kritikus az első 90 nap?
A kinevezést követően minden szem rád szegeződik. A csapatod figyelni fogja, hogyan kezeled a kihívásokat, hogyan kommunikálsz, és milyen prioritásokat állítasz fel. Ez nem csak a vezetői szerepedbe való beilleszkedés időszaka, hanem az is, amikor megalapozod a csapatod jövőbeli működését.
Egy statisztika szerint a vezetők 40%-a nem tudja hatékonyan átvészelni az első 18 hónapot az új pozíciójában (Watkins, 2013), vagyis nem érik el a kívánt teljesítményt, nem tudják megfelelően integrálni magukat a szervezetbe, vagy akár el is hagyják a pozíciót ezen időszak alatt.
Ezért kulcsfontosságú, hogy tudatosan készülj fel erre az időszakra.
A siker hármas fókusza: Önmagad, a csapatod és a szervezeted.
- Ismerd meg önmagad vezetőként
Az első lépés az önismeret. Értsd meg, hogyan hat a vezetési stílusod másokra, és hogyan tudod azt rugalmasan alkalmazni. Vezetőként a legnagyobb hibák egyike, ha valaki nem képes alkalmazkodni az új helyzetekhez vagy csapatdinamikákhoz.
Több eszköz is a rendelkezésre áll ehhez. A legnagyobb befektetés, de egyben a legpontosabb eredményt egy vezetői kompetenciamérő teszt adja. Ide kattintva olvashatsz erről részletesebben. Ha van rá lehetőséged, akkor mindenképp ezt javaslom, mert jelentősen meggyorsítja a változást, hiszen célzott fejlesztési akciókat tudsz tenni az eredmény alapján.
Megoldás lehet az is, ha visszajelzést kérsz a kollégáidtól, mentoraidtól, korábbi vezetődtől azzal kapcsolatban, hogy miként láttak ők téged, mire tudsz építeni a vezető szerepedben és mik azok, amikben érdemes lenne fejlődned ahhoz, hogy jó vezető legyél. Jó tanács: tartsd mindig szem előtt, hogy ők a saját szubjektív értékrendjük szerint ítélik meg, hogy mi a jó és mi a „rossz”. Nem kell bárkitől elfogadnod visszajelzést és megfelelni az elvárásuknak. Ha nyitott tudsz maradni és mérlegelni tudod, hogy melyik visszajelzéssel tudsz előre haladni, ez az eszköz neked való!
Végezetül az én másik személyes kedvencem – a teszten kívül – az önreflexió. Ilyenkor figyeled magad, figyeled azt, hogy bizonyos helyzetekben mire hogyan reagálsz. Például, ki-mikor-mivel nyomja meg azt a piros gombot, ami elindít valamit nálad. Sokat tudsz ebből is tanulni, idővel tudatossá válsz és egyre jobban kezeled ezeket a helyzeteket.
- Építs kapcsolatot a csapattal
A csapatod az elsődleges erőforrásod. Az első három hónapban a csapat dinamikájának megértése és a bizalom kiépítése kulcsfontosságú. Elsőre húsbavágó lehet, de fontosabb annál is, mint hogy minden anyagot és dokumentumot az utolsó betűig érts. Kezdő vezetők egyik tipikus hibája, hogy úgy gondolják a korábbi szakértői munkakörükben elvárt tudás és szakértelem mélysége szükséges továbbra is, csak most már 5-6 területre bővítve, hiszen, ha hibázik valaki, azt neki kell kiszúrnia. Nyugi, észre fogod venni. Adj időt magadnak és kezd azzal, ami tényleg fontos, az embereiddel.
- Tarts egyéni beszélgetéseket: Ismerd meg a csapattagok motivációit, erősségeit és kihívásait. Egy egyszerű kérdés, mint például: „Mi az, amit szeretsz a munkádban, és mi az, amin változtatnál?”, mélyebb betekintést nyújthat.
- Kommunikálj egyértelműen: Tisztázd az elvárásaidat, és mutasd meg, hogy te is nyitott vagy a visszajelzésekre. Ha valamire nem tudod a választ, nem baj. Ne hazudj, mert ki fog derülni. Nyugodtan mondd, hogy erre most nem tudok neked válaszolni, de utána nézek és visszajelzek. Az egyenesség megtérül, te is emberből vagy, még ha néha szuperhősnek is kell lenned.
- Tanulmányozd a szervezet kultúráját és működését
Amennyiben külsősként kerültél egy csapat élére, akkor kiemelten fontos feladat, de ha szakértői szintről választottak vezetőnek egy olyan szervezetben, amit már ismersz, ott sem elhanyagolható teendő. Ahhoz, hogy hatékonyan tudj dolgozni, értened kell a szervezet alapvető értékeit, szabályait (írott és íratlan!) és stratégiáját. Az első 90 nap alatt tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- „Milyen elvárások vonatkoznak a vezetőkre? Milyen írott vagy íratlan szabályok működnek itt?”
- „Hogyan mérik a sikert ebben a szervezetben?”
Watkins könyve szerint a vezetők egyik leggyakoribb hibája, hogy nem fordítanak elég időt a szervezeti kultúra megértésére, és így rossz döntéseket hoznak.

Konkrét lépések az első 90 napra
Megfigyelés és tervezés
- Tölts időt a csapatoddal, és térképezd fel a jelenlegi állapotot. (Pl. aktuális feladatok, konfliktusok, korábbi sikerek, csoportdinamika, kompetenciák.)
- Azonosítsd a legfontosabb célokat és azokat a kihívásokat, amelyek megoldása azonnali figyelmet igényel.
Működés kialakítása
- Alakítsd ki a vezetői rutinjaidat, például heti értekezletek vagy rendszeres egyéni beszélgetések.
- Ha szükségesnek látod, kezdj el kisebb változtatásokat, és figyeld meg azok hatásait.
Rendszeres visszajelzés, értékelés
- Mutasd meg az első eredményeket, hogy a csapat lássa, a közös munka meghozta gyümölcsét. Ismerd el az ő hozzájárulásukat!
- Tarts egy visszatekintő megbeszélést: értékeld, mi működött jól, és mi az, amin még dolgozni kell. Bíztasd a csapatot arra, hogy tegyenek ők is javaslatokat és igyekezz megvalósítani belőle olyat, amit te is hasznosnak látsz. Ezzel megerősíted őket, hogy tényleg számít a szavuk.
Ajánlott irodalom:
- Michael Watkins: The First 90 Days (Az első 90 nap)
- Ines Bruckschein, Svenja Op Gen Oorth: Coaching szemléletű vezetés a gyakorlatban, Vezess kérdésekkel
- Patrick Lencioni: The Five Dysfunctions of a Team (csapatdinamika megértéséhez).
- Bencsik Andrea: Szervezeti kultúra és vezetés Magyarországon
Záró gondolat
Az első 90 nap nemcsak a tanulásról, hanem a vezetői alapjaid lefektetéséről szól. Légy türelmes, következetes, és ne félj hibázni – hiszen a legfontosabb, hogy tanulj a tapasztalatokból. A legjobb vezetők sem az első három hónap alatt váltak nagyszerűvé, hanem azzal, hogy folyamatosan fejlődtek.
Kezd el ma: Ülj le, és írd fel három dolgot, amit az első 90 nap során el szeretnél érni, meg szeretnél tenni.